ARABALAR HAKKINDA BİLGİ

   MOTOR ÇALIŞMA SİSTEMİ::        Günlük, haftalık, aylık bakım ve kontroller
MOTOR NEDİR


Yakıttan elde ettiği ısı enerjisini mekanik enerjiye çeviren makinalara motor denir.


Yakıtlarına göre motorlar, Dizel-Benzin-LPG li olmak üzere ayrılırlar. Benzinli motorun yakıtı benzin; Dizel motorun yakıtı Mazot (motorin); LPG'li motorun yakıtı ise LPG gazıdır.


Silindir diziliş şekillerine göre motorlar sıra tipi, v tipi, yıldız tipi, boksör tipi şeklindedir.


Soğutma sistemine göre motorlar, su soğutmalı ve hava soğutmalı diye ikiye ayrılır.


Yanma sistemine göre motorlar, içten yanmalı ve dıştan yanmalı diye ikiye ayrılır. Araçlardaki motorlar içten yanmalı motorlardır. İçten yanmalı motorlar ise, mazot, benzin ya da motorin yakarlar.


Motorlar, çalışma zamanlarına göre, iki zamanlı ve dört zamanlı motorlar diye ikiye ayrılır.
Benzinli motorlarda ateşleme, sıkıştırılmış benzin-hava karışımının buji ile ateşlenmesi ile olur.


4 zamanlı motorlarda 4 zaman, sırası ile şöyledir: Emme, sıkıştırma, ateşleme (veya genişleme; iş zamanı da denir), egzost.


Enjektörlerden püskürtülerek ateşleme yapılan motorlarda yakıt olarak motorin kullanılır.
Katalitik konvertör kullanılan araçlarda yakıt olarak, kurşunsuz benzin kullanılır.
Bir motorun bazı parçaları şunlardır: marş motoru, piston, segman, piston kolu, silindir kapağı, supap kapağı, eme manifoltu, egzost manifoltu, silindir gövdesi, silindir gömleği, karter, conta, külbütör, emme supapı, ekzost supapı, supap iteceği, krank mili, kam mili, volan dişlisi, eksantrik dişlisidir.


Dizel motorda ise bunların dışında, mazot pompası (enjeksiyon pompası) ve enjektör de bulunur.


Benzinli motorlarda, üsttekilerin dışında karbüratör, benzin pompası, buji, disribütör, bobin vardır.


ATEŞLEME SİSTEMİ


Benzinli motorun ateşleme siteminin bazı önemli parçaları şunlardır:
Akü, kontak anahtarı, endüksiyon bobini, distribütör, buji ile distribütör içinde bulunan platin takımı, alçak yüksek gerilim kabloları kondansatör, tevzii makarasıdır.


Bezinli motorlarda bujinin görevi ateşlemeyi sağlamaktır. Benzinli motorlarda bulunan distribütör' ün en önemli görevleri endüksiyon bobininden gelen yüksek voltajı bujilere dağıtmanın yanı sıra, platin ve meksefe yardımıyla yüksek voltajın oluşumunu sağlamak, ayrıca tevzii makarasıyla da elektrik dağıtımını sağlamaktır.
Endüksiyon bobini aküden gelen voltajı 15.000 - 25.000 volta çıkarır.
Bujilere ateşleme sırasına göre akım dağıtan distribütördür. Motor çalışmazken kontak anahtarı, ateşleme durumunda açık unutulursa platin ya da bobin yanabilir.
Aracın belirli bir km.'sinden sonra bazı parçaları değişmelidir. Bunlardan biri platin ve bujidir. Ateşleme sistemi ayarlarından biri buji ayarı ve diğeri ise platin ayarı ile avans ayarıdır.
Platin meme yapmış ise meksefe (kondansatör) yanabilir. Platin meme yaparsa zımparayla temizlenir.


Motorun çalışması sarsıntılı ise, sebebi buji kablolarından birinin çıkmış olması olabilir.
Benzinli bir motorda normal yanma olmamasının sebeplerinden biri bujilerin normal ateşleme yapmaması,


bir diğeri de platin ayarının bozuk olması ayrıca bujilerin kurum bağlanmış olmasıdır.
Bujiler ayarsız ve aşınmış ise motor çekişten düşer.
Buji ayarları yanlış yapılmış bir aracın egzost dumanı siyahtır.
Motorun egzostundan siyah duman çıkması durumunda karışım oranı da kontrol edilmelidir.


YAKIT SİSTEMİ


Benzinli motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır:
yakıt deposu, yakıt pompası, yakıt göstergesi, karbüratör, hava filtresi, emme manifoltu.


Dizel motorun yakıt sisteminin parçalarından bazıları şunlardır: yakıt deposu, besleme pompası, mazot filtresi, enjeksiyon pompası, enjektör, ısıtma kızdırma bujileri, yakıt göstergesi.


Hava filtresinin görevi, karbüratöre giren havayı süzmek ve ve sessiz emiş sağlamaktır. Hava filtresinin tıkanmasını önlemek için basınçlı hava ile temizlemeliyiz. Öte yandan, hava filtresi tıkalı olan motor zengin karışımla çalışır. Filtre yine de temzilenmeden motor hala çalıştırılırsa motor boğulur.


Karbüratör, emme manifoltu üzerindedir ve sadece benzinli motorlarda olur. Benzin-Hava karışımını ayarlar. Karbüratörün karıştırma oranı 1/15'tir.


Jikle devresinin görevi, soğuk havalarda motorun çabuk çalışmasını sağlamaktır. Jikle devresi karbüratörde bulunur. Jikle kelebeği, karbüratörün hava giriş deliği önünde bulunur.


Yağ filtresi yağı süzer ve temizler.


Silindir içindeki yanmış gazlar egzost manifoldu ile dışarı atılır.


Egzost susturucusu, basınçlı olarak çıkan yanlış gazların sesini azaltır. Eğer aracın egzostundan fazla ses çıkıyorsa susturucu patlak olabilir.


Supap ayarı, en önemli motor ayarlarından biridir. Soğuk ve sıcak ayar olarak ikiye ayrılır.


Bir aracı kış şartlarına hazırlarken en önemli noktalardan biri hava filtresini kışlık pozisyona almak ve otomatik jikle kışlık pozisyonuna çevirmektir.


Araçta yakıt ikmali yapılırken motor stop edilir.


Ayağımızı gaz pedalından çeksek bile motorun hala çalışmasını sağlayan devre rölanti devresidir.


Yakıtın içinde toz-su-pislik vs. varsa motor tekleyerek çalışır.


Yakıt sistemi ayarlarından biri rölanti ayarıdır.


Boğulmuş bir motoru çalıştırmak için gaz pedalına sonuna kadar basılarak marş yapılır.


Motor ısınıca stop ediyorsa karbüratöre de bakılmalıdır.


Araç kulanırken yakıt tasarrufu için


hava filtresi temizlenmeli,
Karbüratör ayarları yapılmalı,
Jikle devresi açık unutulmamalıdır,
Rölanti yüksek olmamalıdır,
Eskimiş bujiler temizlenmeli,
Lastik hava basınçları normal olmalıdır,
Fren ayarlarının sıkı olmaması,
Uygun viteste gidilmesi,
Debriyaj kaçırması olmamalıdır,
Saatte 90/100 km hızın geçilmemesi
gerekmektedir.


Aracın fazla yakıt yaktığını anlamak için eksozuna bakılır. Eğer egzost rengi siyahsa fazla yakıt yakıyor olabilir.


YAĞLAMA SİSTEMİ


Yağlama sisteminin parçaları:


Karter-yağ pompası,
Filtre,
Gösterge,
Seviye çubuğu,
Yağ kanallarıdır.


Motorda yağın bazı görevleri:


Sürtünmeyi azaltmak,
Aşınmayı önlemek,
Silindir ve segmanlar arası boşluğu doldurup sızdırmazlığı sağlamak,
Soğutmaya yardımcı olmak,
Aşınmadan dolayı oluşan pislikleri temizlemektir.


Karterin önemli görevlerinden bazıları:


Motor bloğunun altını kapatmak ve yağa depoluk etmektir.


Araçta motor yağı kontrol edilirken kontak anahtarı kapatılır ve 4-5 dakika beklenir. Yağ ölçümü yapılırken araç düz durumda olmalıdır. Yağ seviyesi yağ çubuğuyla ölçülür, ve yağın seviyesi yağ çubuğunun iki çizgisi arasında olmalıdır. Yağ seviyesi normalin çok altında iken motor çalıştırılırsa motor ısınır ve yanar.


Motor yağı değiştirilirken motor sıcak olmalıdır.


Motorlarda genellikle 20-50 W numara motor yağı kullanılır. Motorun yağı karterin altındaki tapa açılarak boşaltılır. Yeni motoryağı ise süpap muhafaza kapağı üzerindeki kapaktan doldurulur.


Motor yağı ve yağ filtresi belli km'lerde mutlaka değiştirilmelidir.


Motorda yağ basıncı yoksa,


yağ yok,
filtre tıkalı,
yağ pompası arızalı,
ya da yağ müşiri arızalı olabilir.


Motorun yağ eksiltmesinin sebeplerinden bazıları:


Karter contasnın yırtılması,
sekman ya da silindirlerin aşınması,
karterin delik olması,
tapadan yağ sızdırmasıdır.


Yağ yakan motorun eksoztundan mavi duman çıkar.


Marşa basılıp motor çalıştırıldığında yağ lambasının sönmesi gerekir.
Motor çalıştığı sürece yağlamanın olup olmadığı motor yağ göstergesinden takip edilebilir.
Motor çalışırken yağ göstergesinde anormallik görülürse motor hemen durdurulur.


SOĞUTMA SİSTEMİ


Su ile soğutma sisteminin bazı parçaları:


Radyatör,
Vantilatör,
Devir daim pompası,
Termostat,
Hararet (ısı) gösterici,
Hararet (ısı) müşiri,
İlave su kabı,
Fan motorudur.


Radyatör, soğutma suyuna depoluk eder. radyatörün altında su boşaltma musluğu vardır.


Termostat silindir kapağı su çıkışındadır. Motorun sıcaklığını çalışma sıcaklığında sabit tutar.


Devir daim pompası vantilatör kayışından hareket alır. Radyatördeki soğuk suyu su kanallarına yollar.


Hava soğutmalı motoru, su soğutmalı motordan ayıran bir diğer özellik hava soğutmalı motorda radyatör ve su pompasının olmamasıdır.


Vantilatör kayışı V şeklindedir. Kayış gerginliği 1-1,5 cm civarında olmalıdır. Vantilatör kayışı hareketini krank mili kasnağından alır ve vantilatör kayışı devir daim pompası ve alternatörü (şarj dinamosunu) çalıştırır. vantilatör kayışı koparsa motor hararet yapar.


Soğutma sisteminde su azalıyorsa


silindir kapak contası arızalı veya radyatör delik,
radyatör kapağı bozuk,
radyatör hortum ve kelepçeleri arızalı veya delik,
kalorifer hortumları delik veya
termostat arızalı olabilir.


Motorun hararet yapmasının nedenleri:


->Radyatör peteklerinin tıkanması,
->radyatörde suyun azalması,
->vantilatör kayışının gevşek veya kopuk olması,
->termostatın arızalı olması,
->motor yağının azalması,
->motor soğutma suyu kanallarının tıkalı olması,
->uygun vites ve hızda gidilmemesi,
->otomatik fanın arızalı olmasıdır


Radyatöre konacak suyun seviyesi peteklerin üzerinde olmalıdır.
Çok sıcak motora rölantide çalışırken ılık ve kireçsiz su konur.
Motor bloğundaki su kanalları pastan ya da kireçten tıkanmış ise motor fazla ısınır.
Radyatöre konacak suyun içilecek temizlikte ve temiz su olması gerekir.
Su olduğu halde motor fazla ısınıyorsa, termostat arızalıdır.
Donmayı önlemek için radyatöre antifriz ilave edilir.
Termostatı sökülmüş motor, gereğinden soğuk çalışır aşınmalar artar ve verim düşer.
Motorun çok sıcak çalıştırılması motoru çekişten düşürür.
Motor çok sıcakken radyatöre soğuk su konursa silindir kapağı ve blok çatlayabilir.
Çok sıcak bir motorda radyatör kapağı ıslak bir bezle tutulup hafifçe gevşetilir ve buhar tamamen atılınca radyatör kapağı açılır.


Araçta ısı (hararet) göstergesi çalışmıyorsa ısı müşiri arızalı olabilir.
Motor, çalıştıktan sonra çalışma sıcaklığına gelmiyorsa kalorifer hortumlarında kaçak olabilir.
Motor ısısının aniden yükselmesinin sebebi kayış kopması olabilir.


MARŞ SİSTEMİ


Marş sistemi motora ilk hareketi verir.
Parçaları:
-akü,
-kontak anahtarı,
-marş motoru,
-volan dişlisidir.
Marşa basıldığında marş motorunun bediks dişlisi volanın üzerindeki dişlilerle kavraşır ve volanı döndürür.
Volan da krankı döndürerek, motora gerekli ilk hareketi verir.
Marş durumunda marş motoru hiç dönmüyorsa:
akü bitik,
akü kutup başları gevşek,
akü kutup başları oksitli,
marş otomatiği arızalı,
marş motoru sargıları arızalı ya da sigortası atık olabilir.
Motor çalışırken marş yapılırsa volan dişlidi, marş motoru ve marş dişlisi zarar görür.
Marşa basıldığında marş motoru dönmez, korna da çalmaz ise sorun aküde-kutup başlarında olabilir.
Akü başka bir aküyle takviye yapılacaksa her iki akünün (+) kutup başları (+) kutup başlarıyla, (-) kutup başları ise (-) kutup başlarıyla birleştirilir. Her iki akünün de voltajı aynı olmalıdır.
Dijital göstergeli araçlarda akü takviyesi yapılmaz.
Marşa basma süresi 10-15 saniyedir. Fazla basılırsa akü biter.
Marş yapıldığında tık diye bir ses gelip, marş motoru çalışmıyorsa akü kutup başları gevşek olabilir.
Vantilatör kayışı hareketini volant kasnağından alır ve pervaneyi -devirdaim pompasını- şarj dinamosunu çalıştırır. Kayış koparsa vantilatör pervanesi - devirdaim pompası ve şarj dinamosu hareket.


ŞARJ SİSTEMİ


Şarj sistemi, motor çalışmaya başladığı andan itibaren aracın elektrik ihtiyacını karşılar ve aküyü şarj eder.
Şarj sisteminin parçaları:
alternatör,
konjektör (regülatör),
şarj lambası,
vantilatör kayışıdır.
Alternatör, krank mili kasnağından vantilatör kayışı ile aldığı mekanik enerjiyi elektrik enerjisine çevirir. Bazı araçlarda alternatör değil, şarj dinamosu bulunur.
Konjektör (regülatör), alternatörün ürettiği elektriğin volt ve akımını ayarlar. Aracın devri arttıkça alternatörden çıkan akım ve voltajı ayarlar, tesisata ve aküye gönderir.
Şarj lambası, şarj sisteminin çalışmadığını ikaz eder. Yani alternatör, konjektör vs. arızasını belirtir.
Bir araç için gerekli elektrik enerjisini şarj sistemi sağlar.
Akü, motor çalışmazken ışık ve özel elektrikli alıcılatrı besler.
Vantilatör kayışı çok sıkı ise alternatör yatakları bozulabilir.
Vantilatör kayışının koptuğu "ilk olarak" şarj ikaz lambasından anlaşılır.
Motor çalışırken ayağımızı gaz pedalından çekince far ışıkları zayıflıyorsa akü zayıflamış olabilir.
Motor çalıştığı halde şarj ikaz lambası yanıyorsa vantilatör kayışı gevşek olabilir ya da alternatör kablo bağlantıları gevşek veya alternatör kömürü aşınmış olabilir.
Aracın durdurulup kontağın hemen kapatılması gereken hallerden bazıları:
- Şarj ikaz lambasının yanması.
- Motordan ani bir sarsıntı ya da ses gelmesi.
- Yağ lambalarının yanmasıdır.
Konjektör ayarı bozuksa akünün su kaybı çok olur.
Araçta ampuller sık sık patlıyorsa veya akü su kaybı fazlaysa veya konjektör arızalı olabilir.
Marşa basılıp motor çalıştığında şarj ikaz lambası sönmelidir.


GÜÇ AKTARMA ORGANLARI


Güç aktarma organları sırasıyla:
Debriyaj, vites kutusu, şaft, diferansiyel, akslar, tekerleklerdir.
Difarensiyelin görevi, gücü arttırmak, kendine gelen hareketi 90 derece kırıp akslar yardımıyla tekerleklere iletmek, virajlarda içteki tekerleği az, dıştakini fazla döndürerek kolay ve rahat viraj almayı temin etmektir.
Kavrama (debriyaj) motorla vites kutusu arasındaki irtibatı keserek vites değiştirme olanağı sağlayan aktarma organıdır.
Akslar, diferansiyelin hareketini tekerleklere iletirler.
Vites kutusu, aracın hızını ve gücünü ayarlar.
Araç hareket halindeyken ayağımız debriyaj pedalı üzerinde devamlı durursa debriyaj balatası aşınır.
Aracın ilk çalışması esnasında bir miktar gaz verildikten sonra debriyaj pedalına sonuna kadar basmanın faydası vardır.
Debriyaj balatası yağlanırsa debriyaj kaçırır. Debriyaj teli koparsa araç vitese geçmez.
Vites değiştirirken debriyaj pedalına basılır.
Araç geri vitese takılmak istendiğinde takılmıyorsa, debriyaj pedalından ayak çekilip yeniden basılır.
Aktarma organlarında yağ olarak, dişli yağı kullanılır.
Vites değiştirirken ses geliyorsa, debriyaja tam basılmamıştır.
Ani ve sert duruş kalkış yapmak debriyaj balatasını sıyırabilir.
Vites kutusu bakımı yapılırken yağa ve yağ kaçağına dikkat edilir                                                                        PERİYODİK BAKIM

üretici firma tarafından verilen kullanma kılavuzuna göre her araca belirli bir km veya süre dolunca bakım uygulanır. Periyodik bakım ve kontroller firmadan firmaya değişmekle beraber genellikle 10-15 bin km aralığında yapılır.
Yetkili servislerde uygulanan bakımların dışında; sürücünün kendi kendine yapması önerilen bazı kontroller de var. işte bunlardan birkaçı: Kaynakwh webhatti.com: Periyodik Bakımlar: Günlük, haftalık, aylık bakım ve kontroller

Günlük kontroller

Sabahları araca binmeden önce lastiklerin havasının kontrolü Aracın park edildiği yerde yağ veya sıvı izleri olup olmadığının kontrolü,

Kış mevsiminde donmuş olabileceği düşünülerek sileceklerin cama yapışıp yapışmadığının elle kontrolü,

Kontak açıldıktan sonra göstergede bulunan ikaz lambalarının kontrolü,

Yola çıkmadan önce ışıklandırma (farlar, sinyaller, fren lambaları vs.) kontrolü.

Haftalık kontroller

Sıvı seviyelerinin gözle kontrolü (radyatör genleşme kabı üzerindeki max işareti, silecek sıvısı),
Kaynakwh webhatti.com: Periyodik Bakımlar: Günlük, haftalık, aylık bakım ve kontroller
Motor yağ seviye kontrolü,

Hidrolik yağ seviye kontrolü,

üzellikle ağaç altına park edilen araçlarda, motor kaputunun, havalandırma mazgallarının yaprak ve yabancı maddelerden arındırılması ve su tahliye deliklerinin gerekirse temizlenmesi,

Silecek lastiklerinin ıslak bir bez ile temizlenmesi,

Aylık kontroller

Boya üzerinde çizik veya taş yaraları kontrolü (derin çiziklere servis müdahalesi gerekir),

Emniyet kemerlerinin nemli sabunlu bez ile tozdan arındırılması Yıkama esnasında özellikle jantların balata tozundan ve yabancı maddelerden arındırılması,

Araç üzerinde olabilecek sanayi artıkları, kuş pisliği veya ağaçlardan dökülen reçine türü yapışkan veya agresif çevre etkenlerinin temizlenmesi,

Yapılan km'ye göre lastiklerin detaylı gözle kontrolü (diş derinlikleri, yaralanma veya yarılma izleri),

Araç iç temizliği, var ise deri koltukların kullanım kitabında belirtildiği üzere temizliği,

Aracın yıkamadan yıkamaya aküsünün ve kapı yağlarının kontrolü
                                                     ARAÇ10.000 KM BAKIMINDA DEĞİŞEN   PARÇAL: Kendin sınırlandır
* balataları kontrol ettir birşey yoktur balata spreyi ile temizlenir
*far ayarı yaptırma dışarıda 5tl
*15binde bir yağ/filtresi, ve hava filtresi değişir. yağ tam sentetik(5-30) ise 15bin yarı sentetikse(10-40 castrol) 10.000km gider. polen filtresi değişir
*antifrizin öilçülür cam suyu eklenir                                    60.000KM  BAKIMI                                         :    fren balatalarının ,yağ-yağ filtresinin,şanzıman hidroliği eksilmiş gibi,klima bakımı ve gazının kontrolü ve bujilerin değişmesi gerekiyor ,trigel kayışı, eksentrik kayışı, fren hiroliği, devir daim pompası ,  polen fitresi, hava filitresi, benzin veya mazot filiresi araç öntakımınında herangi zarar görmüş parça olup olmadığını  öğrenmek için bakımcıya ön takımınızıda konturol etmesini isteyin zate büyük ihtimalle kendide  bunu yapacaktır . dikat ediniz.                                                                                                                                                                                   MOTOR KATKI YAĞLARI VE DİĞER ARABA KATKILARI:Otomobillerde kullanılan katkı maddeleri nelerdir? Motor katkı yağları.. Arabaların motorları için günümüzde birçok motor katkıları bulunmaktadır.             
Bunlardan bazıları; motor yağına ilave edilen ve viskozite artıran katkı maddeleri ve zamanla motor içinde oluşan kurumları, enjektörlerin pislenmesini, karbüratörün pislenmesini benzin veya mazota katılarak temizleme sağlayan katkı maddeleridir.
Fren balatalarının kirini temizleyip balata tutuşunu artıran katkı maddeleri de arabalarda kullanılan ve araçta performans artışı sağlayan katkı maddelerine örneklerdendir.
Araçta kullanılan başka katkı maddeleri de vardır. Mesela cam suyu içine konan, hem cam suyunun donmasını önleyen hem de deterjan özelliğinden dolayı daha iyi temizlik sağlayan su katkısı. Zamanla mantarlaşarak kötü kokuya sebep olan klimalar için mantar oluşumunu önleyen katkı maddeleri bunlara örnek olarak gösterilebilir.

Bu içerik doğan slx motor yagı, araba katkı, doğan slx hangi yağı, doğan slx motor yağı seçimi, motor katkı yağı konularını barındırır                                                     
ROT BALANS NEDİR?:
Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir.

Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır.

Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır.

Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir.

Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da yeni bir jant alınması gerekir.

Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir.

Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür.

Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır.

Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir.

Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar.

Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır
ROT ve BALANS AYARLARI:
* Düz yolda direksiyon avuç içinden hafifçe bırakıldığında araç sağa veya sola doğru sapma gösteriyorsa;
* Virajlarda ön tekerleklerden aşırı sürtünme velastik sesi geliyorsa;
* Arka tekerlekler, ön tekerleklerin izini takip etmiyor, aracın yanlamasına yol aldığı hissedilkiyorsa;
* Tekerlekler ve aracın burun kısmı tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa ROT Ayarları bozulmuş veya fabrika ayarlarından sapmış...

* Süratli sürüşte aracın direksiyon simidi elinizin içerisinde titriyorsa ve hissedilir vuruntular varsa lastik ve jantlar sağlıklı olarak dönmüyor demektir ve BALANS Ayarları bozulmuş veya fabrika ayarlarından sapmış demektir.

Bu ayarlar, aracın yol tutuş ve frenlenmesinde hayati önem taşır.

Tümsek, Kasis ve Çukurlarla dolu bozuk yol şartları göz önüne alınarak araç ayar bozukluğu belirtileri gösterdiğinde yetkili bir servise müracaat etmek can güvenliğiniz, aracın ekonomik ömrü ve yakıt tasarrufu konularında şarttır.

Araçlara önce BALANS Ayarı, sonra ROT Ayarı yapılır.BALANS AYARI:
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük hatta sıfırdır.

Jant ve Lastik olmak üzere 2 parçadan oluşan tekerleklerimizin herhangi birinde olabilecek yapısal dengesizlik, tekerleğin tam bir daire çizmesini engeller ve yumurta şekli benzeri hareket sağlar.

Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru dengesiz bir dönüş varsa, ve tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir

NELER YAPILIYOR?



Rot-balans ayarı yaptırmak için servise giren araç, önce düzgünce yanaştırılıp lastiklerin durumuna bakılıyor. Sonra, ekseninde çevrilmek suretiyle jantta vuruk veya lastiklerde tel kırıklığı olup olmadığı gözden geçiriliyor. Sökülen lastikler bilgisayarla balans makinesinde 55 kilometre hızla döndürülüp ayar ediliyor. Zamanla aşınmadan dolayı dengesi bozulmuş lastiklerin iş görmeleri için jant kenarına kurşun çakılıyor. Dışa statik, içe dinamik tesirli ağırlıklar konuluyor. Bunlar 5 gramla 60 gram arasında değişiyor.

Artan hızlarda direksiyonda meydana gelen titremeler, aracın balans ayarı istediğini gösteriyor. Patlayan lastiğe yapılan yama bile balans ayarı gerektirebiliyor. Rot-balans ayarı üzerine yaptığı çalışmalarla kazandıkları deneyimleri anlatan Abdullah Akyüncü ve Hasan Tazegül ustalar, lastiklerin çelik kuşaklı olduğunu, ön lastiklerin arkayla değiştirilebileceğini, çünkü lastik döndükçe kendine göre yön yaptığını, çapraz değişim yapıldığında ise bu yüzden kendi çelik kuşağını tahrip ederek tel kırdığını belirtiyorlar.


ROT AYARI



Balans ayarından çıkmış araç bu kez rot kanalına giriyor. Tekerlekleri boşaltılan araç oynak döner tabloya oturtuluyor ve rot ayarına başlanıyor. Tekerlekleri sallamak suretiyle ön takımın sağlamlığı kontrol edilirken, rotiller, rot başları, amortisörler, süspansiyon durumu ve öteki yürüyen aksamla ilgili hassas noktalar gözden geçiriliyor. Tekerlekler üzerine takılan sensörlerle bilgisayar ekranında aracın durumu bir kez daha görüldükten sonra, norm dışına çıkmış ön ve arka rot açılarıyla kamber kastel açıları fabrika çıkış ölçülerine uygun hale getiriliyor.


ÖNERİLER TAVSİYELER

Uzman Murat Mermer de sihirlitur okurlarına bu konuda bazı tavsiyelerde bulunuyor. Ön lastiklerin havası noksansa, arka lastiklerde de titreşim meydana gelebiliyor. Düşük hava nedeniyle yüksek hızda araç gezme yaparak performansının eksildiğini belli ediyor. Bu gibi hallerde fren gerektirdiği biçimde görev yapmıyor ve aracın kaymasına neden oluyor. Ayrıca, düşük havalı lastikle girilen vi
.

ROT AYARI:
Rot ayarının ilk aşamasında otomobilin hayati parçalarından olan ön takım elemanları kontrol edilir, boşluk yapan, gevşeyen ya da ömrünü tamamlayan varsa öncelikle bu problemlerin giderilmesi ve sözkonusu parçaların yenilenmesi gerekir.
Rot ayarı tekerlek balans ayarından sonra yapılır.
Oldukça kısa bir sürede hatasız olarak rot ayarı yapılabilen bilgisayarlı makinelerin aparatları ön tekerleklere doğru şekilde bağlanmalıdır.
Bilgisayar ekranındaki değerler fabrika değerlerine gelinceye kadar kamber, kaster, toe açıları ayarlandığında rot ayarı tamamlanmış olur.

BİLGİSAYARLI ROT - BALANS SİSTEMLERİ:

Rot - Blans ayarlarının yaptırılacağı serviste bilgisayarlı sistemlerin olması çok önemlidir.
Özellikle yeni model otomobillerde çok hassas olan ön takım ayarlarının fabrika ölçülerine getirilmesi için bilgisayarlı sistemler idealdir.
Eski sistem ayar makinelerinde hata oranı ayarı yapan kişinin kişisel becerisiyle de değiştiğinden bu konuda da uzman kişilerin seçilmesi yerinde olacaktır rajda lastik, yanağını altına alarak yapısını bozuyor, hatta içindeki tellerin kırılmasına yol açıyor. Gereğinden fazla hava basılan lastikler ise aracı sürekli zıplatarak ön takıma zarar veriyor. Bu halde de lastik dişleri yolu iyi kavrayamıyor. Bozuk yollar ve kaldırımlara sert çıkışlar, ön takımda parça değişimini gerektiriyor. Buda zamanla otomobilin oturmasına, dolayısıyla yürüyen aksam ölçülerinin değişmesine yol açıyor. Tüm bu nedenler yüzünden de araç, rot-balans ayarına gereksinim hissettiriyor
BOYA KORUMA VE CİLA PASTA NEDİR?:                                                                                     Metalik boyanın anlamı boyanın üzerinde vernik olmasıdır, yani aracınızın rengini veren boya tabakasının üzerinde ayrıca bir vernik tabakası vardır. Opak boyada ise vernik boyanın içine yedirilmiştir parlaklığını buradan alır. Evinizin parkeleri mobilyalardan masadan vs den çizildiğinde nasıl sistre yaptırıyorsunuz ve çizikler yok oluyor pasta işlemide budur. Hepinizin bildiği gibi bu işlem sırasında parkenizin üstünden bir katman alınır ve siz her yeri toz içerisinde bulursunuz (ki talaş formatındadır) Pasta sırasında da aynı işem aracınızda olur fakat su ile yapıdığından ortalık tozlanmaz su ile akıp gider, ama kuru yapılabilen bir işlem olsaydı işte o üst katman verniğinizin ortada toz gibi uçtuğunu görürdünüz. Metalik boyada bu işlem sırasında, aracınızın boyası beze, uygulama yapılan alete (Spiral makinesi) çıkmaz çünkü üzerindeki şeffaf vernik tabakasını inceltirsiniz ve boya katmanına ulaşmadan işlem biter, fakat verniğiniz incelmiş olur. Kılcal çizikler boyanızın değil verniğinizin üzerinde olurlar. Dikkat edilmesi gereken nokta tamam o zaman boyama bir şey olmuyor sürekli yaptırayım değildir, çünkü verniğiniz aracınızın boyasının ayrılmaz bir parçasıdır. Genelde Eski reno 9 lar ve tempalar üzerinde görmeye alışkın olduğumuz güneş yanığı olmuş, bayam soldu vs. problemeleri işte bu vernik tabakasının zamanla incelmesi ve bir süre sonra tamamen yok olmasıdır. Boyanızın parlaklığını bu vernik tabakası verir, eğer aracınıza her ufak çizikte pasta uygulatırsanız bir süre sonra gerçek boyanıza kadar verniği aldırırsınız ve geri dönüşü sadece tekrar aracın boyanmasıdır. Opak renklerde ise boyanızın çıktığını direk görürsünüz çünkü vernik tabakası yoktur.

Cilalama işlemi bir nevi boya korumadır, fakat boya koruma için kullanılan malzemeden daha niteliksiz bir malzemedir. Cilalama işleminden sonra aracınız parlar fakat bu parlama en fazla 1-2 ay olur. Cila aracın üzerinde fazla tutunamaz yıkama ve güneşin etkisi ile akar gider. Boya koruma ise araç üzerine daha çok yapışır ve kalitesine göre 1-2 yıl kadar dayanır.

Cila ya da boya koruma hiç bir şekilde aracınızın boyasına zarar vermez, pasta gibi boya üzerindeki katmanın alınması değil tam tersi boya üzerine katman ilave edilmesidir.

Forumda bir çok arkadaşın söylediği kendiniz yapın o kadar para vermeyin ise yanlıştır. Birincisi bu işlemler düzgün uygulama yapılan bir yerde özel aletler ile yapılır siz asla elinizle bu işlemi yapamazsınız, homojen olarak boyanıza yediremezsiniz, çok güzel yaptığını iddia eden arkadaşlar cilanızı kendiniz yapın sonra aracınızı güneşin altına çekin ve boyanızın üzerindeki dalgalı gölgeleri izleyin.

Aracınızın üzerinde bulunan çizik eğer tırnağınıza takılacak kadar derinse hiç uğraşmayın çaresi pasta değildir. Düşünün bir çizik nasıl yok olur? Çiziğin yok olması demek çiziğin çevresinin çizik ile aynı seviyeye gelmesi demektir. Çünkü siz pasta işlemi sırasında çiziği doldurmuyorsunuz, çiziğin çevresini çiziğin derinliği ile eşitliyorsunuz. Eğer çizik tüm boya ve vernik tabakanızı yok edecek kadar derinse ve altında aracın astarını, veya sacını görüyorsanız bu çiziğin çevresini astara kadar kazıyarak(pasta) çiziği yok edebilirsiniz !!!!!

Kuş pisliği boya koruma olan bir arabada size sadece zaman kazandırır, asla sürekli bir koruma sağlamaz. Koruma olmayan bir arabada kuşun cinsine bağlı olarak boyaya zarar verme süresi 6 saat-2 gün iken koruma olan bir arabada bu süre 2 gün-5 gündür. Görür görmez üşenmeyin temizleyin. Önce pisliğin üzerine su döküp bir süre bekleyin, daha sonra bastırmadan dairesel hareketler ile biraz silin ve tekrar su dökün biraz daha silin çıkana kadar bu işleme böyle devam edin, asla fazla bastırmayın veya pisliği yaymayın. Acele ederseniz pislikçıkar çizik kalır.Metalik boyanın anlamı boyanın üzerinde vernik olmasıdır, yani aracınızın rengini veren boya tabakasının üzerinde ayrıca bir vernik tabakası vardır. Opak boyada ise vernik boyanın içine yedirilmiştir parlaklığını buradan alır. Evinizin parkeleri mobilyalardan masadan vs den çizildiğinde nasıl sistre yaptırıyorsunuz ve çizikler yok oluyor pasta işlemide budur. Hepinizin bildiği gibi bu işlem sırasında parkenizin üstünden bir katman alınır ve siz her yeri toz içerisinde bulursunuz (ki talaş formatındadır) Pasta sırasında da aynı işem aracınızda olur fakat su ile yapıdığından ortalık tozlanmaz su ile akıp gider, ama kuru yapılabilen bir işlem olsaydı işte o üst katman verniğinizin ortada toz gibi uçtuğunu görürdünüz. Metalik boyada bu işlem sırasında, aracınızın boyası beze, uygulama yapılan alete (Spiral makinesi) çıkmaz çünkü üzerindeki şeffaf vernik tabakasını inceltirsiniz ve boya katmanına ulaşmadan işlem biter, fakat verniğiniz incelmiş olur. Kılcal çizikler boyanızın değil verniğinizin üzerinde olurlar. Dikkat edilmesi gereken nokta tamam o zaman boyama bir şey olmuyor sürekli yaptırayım değildir, çünkü verniğiniz aracınızın boyasının ayrılmaz bir parçasıdır. Genelde Eski reno 9 lar ve tempalar üzerinde görmeye alışkın olduğumuz güneş yanığı olmuş, bayam soldu vs. problemeleri işte bu vernik tabakasının zamanla incelmesi ve bir süre sonra tamamen yok olmasıdır. Boyanızın parlaklığını bu vernik tabakası verir, eğer aracınıza her ufak çizikte pasta uygulatırsanız bir süre sonra gerçek boyanıza kadar verniği aldırırsınız ve geri dönüşü sadece tekrar aracın boyanmasıdır. Opak renklerde ise boyanızın çıktığını direk görürsünüz çünkü vernik tabakası yoktur.

Cilalama işlemi bir nevi boya korumadır, fakat boya koruma için kullanılan malzemeden daha niteliksiz bir malzemedir. Cilalama işleminden sonra aracınız parlar fakat bu parlama en fazla 1-2 ay olur. Cila aracın üzerinde fazla tutunamaz yıkama ve güneşin etkisi ile akar gider. Boya koruma ise araç üzerine daha çok yapışır ve kalitesine göre 1-2 yıl kadar dayanır.

Cila ya da boya koruma hiç bir şekilde aracınızın boyasına zarar vermez, pasta gibi boya üzerindeki katmanın alınması değil tam tersi boya üzerine katman ilave edilmesidir.

Forumda bir çok arkadaşın söylediği kendiniz yapın o kadar para vermeyin ise yanlıştır. Birincisi bu işlemler düzgün uygulama yapılan bir yerde özel aletler ile yapılır siz asla elinizle bu işlemi yapamazsınız, homojen olarak boyanıza yediremezsiniz, çok güzel yaptığını iddia eden arkadaşlar cilanızı kendiniz yapın sonra aracınızı güneşin altına çekin ve boyanızın üzerindeki dalgalı gölgeleri izleyin.

Aracınızın üzerinde bulunan çizik eğer tırnağınıza takılacak kadar derinse hiç uğraşmayın çaresi pasta değildir. Düşünün bir çizik nasıl yok olur? Çiziğin yok olması demek çiziğin çevresinin çizik ile aynı seviyeye gelmesi demektir. Çünkü siz pasta işlemi sırasında çiziği doldurmuyorsunuz, çiziğin çevresini çiziğin derinliği ile eşitliyorsunuz. Eğer çizik tüm boya ve vernik tabakanızı yok edecek kadar derinse ve altında aracın astarını, veya sacını görüyorsanız bu çiziğin çevresini astara kadar kazıyarak(pasta) çiziği yok edebilirsiniz !!!!!

Kuş pisliği boya koruma olan bir arabada size sadece zaman kazandırır, asla sürekli bir koruma sağlamaz. Koruma olmayan bir arabada kuşun cinsine bağlı olarak boyaya zarar verme süresi 6 saat-2 gün iken koruma olan bir arabada bu süre 2 gün-5 gündür. Görür görmez üşenmeyin temizleyin. Önce pisliğin üzerine su döküp bir süre bekleyin, daha sonra bastırmadan dairesel hareketler ile biraz silin ve tekrar su dökün biraz daha silin çıkana kadar bu işleme böyle devam edin, asla fazla bastırmayın veya pisliği yaymayın. Acele ederseniz pislikçıkar çizik kalır.Metalik boyanın anlamı boyanın üzerinde vernik olmasıdır, yani aracınızın rengini veren boya tabakasının üzerinde ayrıca bir vernik tabakası vardır. Opak boyada ise vernik boyanın içine yedirilmiştir parlaklığını buradan alır. Evinizin parkeleri mobilyalardan masadan vs den çizildiğinde nasıl sistre yaptırıyorsunuz ve çizikler yok oluyor pasta işlemide budur. Hepinizin bildiği gibi bu işlem sırasında parkenizin üstünden bir katman alınır ve siz her yeri toz içerisinde bulursunuz (ki talaş formatındadır) Pasta sırasında da aynı işem aracınızda olur fakat su ile yapıdığından ortalık tozlanmaz su ile akıp gider, ama kuru yapılabilen bir işlem olsaydı işte o üst katman verniğinizin ortada toz gibi uçtuğunu görürdünüz. Metalik boyada bu işlem sırasında, aracınızın boyası beze, uygulama yapılan alete (Spiral makinesi) çıkmaz çünkü üzerindeki şeffaf vernik tabakasını inceltirsiniz ve boya katmanına ulaşmadan işlem biter, fakat verniğiniz incelmiş olur. Kılcal çizikler boyanızın değil verniğinizin üzerinde olurlar. Dikkat edilmesi gereken nokta tamam o zaman boyama bir şey olmuyor sürekli yaptırayım değildir, çünkü verniğiniz aracınızın boyasının ayrılmaz bir parçasıdır. Genelde Eski reno 9 lar ve tempalar üzerinde görmeye alışkın olduğumuz güneş yanığı olmuş, bayam soldu vs. problemeleri işte bu vernik tabakasının zamanla incelmesi ve bir süre sonra tamamen yok olmasıdır. Boyanızın parlaklığını bu vernik tabakası verir, eğer aracınıza her ufak çizikte pasta uygulatırsanız bir süre sonra gerçek boyanıza kadar verniği aldırırsınız ve geri dönüşü sadece tekrar aracın boyanmasıdır. Opak renklerde ise boyanızın çıktığını direk görürsünüz çünkü vernik tabakası yoktur.

Cilalama işlemi bir nevi boya korumadır, fakat boya koruma için kullanılan malzemeden daha niteliksiz bir malzemedir. Cilalama işleminden sonra aracınız parlar fakat bu parlama en fazla 1-2 ay olur. Cila aracın üzerinde fazla tutunamaz yıkama ve güneşin etkisi ile akar gider. Boya koruma ise araç üzerine daha çok yapışır ve kalitesine göre 1-2 yıl kadar dayanır.

Cila ya da boya koruma hiç bir şekilde aracınızın boyasına zarar vermez, pasta gibi boya üzerindeki katmanın alınması değil tam tersi boya üzerine katman ilave edilmesidir.

Forumda bir çok arkadaşın söylediği kendiniz yapın o kadar para vermeyin ise yanlıştır. Birincisi bu işlemler düzgün uygulama yapılan bir yerde özel aletler ile yapılır siz asla elinizle bu işlemi yapamazsınız, homojen olarak boyanıza yediremezsiniz, çok güzel yaptığını iddia eden arkadaşlar cilanızı kendiniz yapın sonra aracınızı güneşin altına çekin ve boyanızın üzerindeki dalgalı gölgeleri izleyin.

Aracınızın üzerinde bulunan çizik eğer tırnağınıza takılacak kadar derinse hiç uğraşmayın çaresi pasta değildir. Düşünün bir çizik nasıl yok olur? Çiziğin yok olması demek çiziğin çevresinin çizik ile aynı seviyeye gelmesi demektir. Çünkü siz pasta işlemi sırasında çiziği doldurmuyorsunuz, çiziğin çevresini çiziğin derinliği ile eşitliyorsunuz. Eğer çizik tüm boya ve vernik tabakanızı yok edecek kadar derinse ve altında aracın astarını, veya sacını görüyorsanız bu çiziğin çevresini astara kadar kazıyarak(pasta) çiziği yok edebilirsiniz !!!!!

Kuş pisliği boya koruma olan bir arabada size sadece zaman kazandırır, asla sürekli bir koruma sağlamaz. Koruma olmayan bir arabada kuşun cinsine bağlı olarak boyaya zarar verme süresi 6 saat-2 gün iken koruma olan bir arabada bu süre 2 gün-5 gündür. Görür görmez üşenmeyin temizleyin. Önce pisliğin üzerine su döküp bir süre bekleyin, daha sonra bastırmadan dairesel hareketler ile biraz silin ve tekrar su dökün biraz daha silin çıkana kadar bu işleme böyle devam edin, asla fazla bastırmayın veya pisliği yaymayın. Acele ederseniz pislikçıkar çizik kalır.
2. EL ARABA ALIRKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER:                                                                                      ARAÇ KAZA SORGULAMA:   Sistemle, araç sahipleri, ikinci el araç alacak olanlar ya da kaza mağdurları, ”5664”e mesaj atarak, aracın kaza ve hasar durumuna ilişkin birkaç saniyede bilgi alabiliyor. Servis, aracın sigorta ve poliçe bilgilerine de ulaşmayı sağlıyor.
TRAMER Müdürü Mehmet Üst, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Turkcell ve Vodafone operatörlerinde aktif olan sistemle, vatandaşlara saniyeler içinde istedikleri bilgiyle geri dönüş yaptıklarını söyledi.
Sistemin aracın mevcut plakasından şasi numarasını tespit ettiğini ifade eden Üst, ”Aracın şasi numarasından hasar geçmişi araştırılıyor. Plaka ne kadar değişmiş olursa olsun, o şasiye ait aracın hasar geçmişine bakılıyor ve kullanıcılara saniyeler içinde cevap veriliyor. Sistemde trafik sigortalarında 2003 yılı ve sonrası, kaskolarda da 2004 yılı ve sonrası araçlar yer alıyor” dedi.
Sistemin trafikteki tüm araçları kapsamadığına dikkati çeken Üst, araçların yüzde 91′inin trafik sigortası bulunduğunu belirtti.
Üst, sistem devreye alındığında, günde ortalama 20 bin sorgulama yapılmasını beklediklerini, çünkü yılda 3 milyon aracın el değiştirdiğini, bunların 2-3 kez sorgulanmasıyla bu rakama çıkılabileceğini düşündüklerini, ancak şu anda günlük 5 bin civarında sorulama yapıldığını anlattı.
İKİNCİ ELDE ALDATMANIN ÖNÜNE GEÇİLDİ
Sistemin hasarlı araçların gerçek piyasasını ortaya çıkarması açısından yararlı olduğunu belirten Üst, sistem devreye alınmadan önce hasarlı ve pert olmuş araçları hasarsız diye satanlar bulunduğunu, sistemin söz konusu kişilere fırsat vermediğini söyledi.
Sistemle ikinci el satışlarında aldatmanın önüne geçildiğine dikkati çeken Üst, şunları söyledi:
”Artık hasarsız diye satamayacaklar. Bu da vatandaşın yararına. Bunları disipline etti diyebiliriz. Şimdi artık kimse aracının hasarını gizleyemeyecek. Sistem, tüketici lehine doğru bir piyasanın oturmasını sağlayacak önemli projelerden bir tanesi. Gerçekten hasarlı araçların hasarsız diye satışı çok oluyordu. Vatandaş mağduriyete uğruyordu. Bilinilirlik arttıkça hasarlı aracın satış fiyatı ile hasarsız aracın satış fiyatı ortaya çıkacak.”
”BABAM BİLE BİLMİYOR ÇARPTIĞIMI SİZE Mİ KALMIŞ”
Sistemin devreye girmesiyle, aracının hasarının bilinmesini istemeyenlerden, telefon, mail ya da mektup aracılığıyla ilginç tepkiler aldıklarını belirten Üst, şunları anlattı:
”Benim aracımın değerini düşürdünüz’ diye absürt telefonlar ya da mesajlar geliyor. ‘Babam bile bilmiyor hasarını, size mi kalmış’, ‘tam aracımı satıyordum, değerini düşürdünüz’, ‘hasarımı oradan siler misiniz’, ‘benim aracımın bilgilerini başkalarına neden veriyorsunuz’, ”TRAMER Bey diye biri var mı orada?’ gibi yüzlerce şikayet alıyoruz.
Bu anlamda baktığımızda projenin ne kadar doğru olduğunu gösteriyor. Çünkü haksız kazanç elde eden, vatandaş da olsa karşı mağduriyetleri önlemesi adına bizi sevindiriyor. Şu anda ne Avrupa, ne de dünyada tam benzeri bir uygulama yok. SMS ile bir tek Amerika’da böyle bir uygulama var ama bizdeki gibi tam merkezli bir veritabanından veren başka bir ülke yok.”

Sisteme halkın ilgi gösterdiğine dikkati çeken Üst, ”2009 yılı Ağustos ayından itibaren 1 milyon 82 bin 284 SMS gönderilmiş. 1 milyon 23 bin 788′i hasar sorgulaması, 38 bin 950′si kaza tutanağı sorgusu, 8 bin 545′i poliçe, 635′i mağdur sorgulama. Sorgulamaların yüzde 95′i hasar sorgusundan oluşuyor. Sigortalarım Servisi için 10 bin 283 SMS atılmış. 285 bin 749 adet hatalı mesaj gönderilmiş, toplamda 1 milyon 376 bin 540 adet sorgu yapılmış” şeklinde konuştu
Bunlardan bazıları; motor yağına ilave edilen ve viskozite artıran katkı maddeleri ve zamanla motor içinde oluşan kurumları, enjektörlerin pislenmesini, karbüratörün pislenmesini benzin veya mazota katılarak temizleme sağlayan katkı maddeleridir.
Fren balatalarının kirini temizleyip balata tutuşunu artıran katkı maddeleri de arabalarda kullanılan ve araçta performans artışı sağlayan katkı maddelerine örneklerdendir.
Araçta kullanılan başka katkı maddeleri de vardır. Mesela cam suyu içine konan, hem cam suyunun donmasını önleyen hem de deterjan özelliğinden dolayı daha iyi temizlik sağlayan su katkısı. Zamanla mantarlaşarak kötü kokuya sebep olan klimalar için mantar oluşumunu önleyen katkı maddeleri bunlara örnek olarak gösterilebilir.
Bu içerik doğan slx motor yagı, araba katkı, doğan slx hangi yağı, doğan slx motor yağı seçimi, motor katkı yağı konularını barındırır.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More