YAKITTASARRUFU

strong>BENZİNLİ ARABALARDA YAKITTASARRUFU:                                                                              Geçtiğimiz yıl ülkemizdeki akaryakıt fiyatları bir önceki yıla göre yüzde 15’lere varan oranda artış gösterdi. Portreye yakıt türleri açısından ayrıntılı bakarsak; geçtiğimiz yılın ilk aylarında 2.34 YTL’ye satılan 95 oktanlık kurşunsuz benzin bir yıl aradan sonra yüzde 13’lük bir artışla 2.65 YTL’ye satılmaya başlandı. Çoğu kişinin akaryakıt zamlarıyla mücadele etmek için tercih ettiği motorindeki senaryoysa daha üzücü. Buna göre Ocak 2005’te litresi 1.87 YTL’ye satılan motorin Ocak 2006’da 2.18 YTL’lik bir fiyat etiketi taşır hale geldi. Bu rakamlar hangi yakıt türü seçilirse seçilsin artış düzeyinin enflasyona oranla bir hayli yüksek kaldığını gözler önüne seriyor. Sizler için daha az yakıt tüketmenin yollarını araştırdık. Önerilerimize kulak vererek zamlardan minimum düzeyde etkileneceğinize inanıyoruz.

Gaz pedalıyla dost olun!
Halk arasında ağızdan ağza dolaşan bir deyim vardır. Açıkçası bu yakıt tasarrufu yapmanın altın kuralını ortaya koyuyor. Kesinlikle tahmin ettiğiniz gibi; “Gaz pedalına altında yumurta varmış gibi bas”. Hız yapmak için gaz pedalının sonuna kadar basmaya ihtiyaç yok. Bunun için otomobili fazla zorlamadan hızlandırmak ve hızı korumaya çalışmak yeterli. Otomobiliniz enjeksiyonluysa yokuş aşağı inerken gaza basmayın; ilerlemek için yer çekiminden faydalanın. Bilindiği üzere yokuş aşağı inerken gaza basılmazsa enjeksiyonlu otomobiller yakıt tüketmiyor. Ancak yokuş inerken kesinlikle vitesi boşa atmayın ve kontağı kapatmayın. Vites boşa atıldığında motora yakıt girişi kesilmediğinden tüketim devam eder. Ayrıca motor kompresyonu ortadan kalkacağından otomobili durdurmak güçleşir. Kontak kapatıldığındaysa fren sistemi çalışmadığı için yapılacak yakıt tasarrufuna karşılık ciddi kazalarla karşı karşıya kalabilirsiniz.
Yokuş çıkarken az yakıt tüketmek için yüksek viteste tam gaz yapmaktansa daha düşük viteste yarım, hatta çeyrek gaz yapmak daha doğru olur. Hız sınırlarına uymaya ve gereğinden fazla hızlı gitmemeye gayret edin. 90 km/s'den sonraki her 1 km/s artış yakıt tüketimini yüzde 1 oranında artırır. Saatte 120 km hızla giden bir araç 80 km/s hızla giden bir araca göre yüzde 25 daha fazla yakıt tüketir. Ayrıca yakıt tüketimini artıran "saldırgan" sürüşten kaçının; ancak az yakıt tüketmek için çok düşük devirlerde de sürekli yol almaya çalışmayın. Çok düşük devirlerde kullanılan bir otomobilin motoru daha çabuk yıpranır; bu da yakıt tüketimini azaltarak yapılan tasarrufun tamir ve yedek parçaya verilmesine neden olur.

Rölantide ısıtmayın!
Motoru rölantide ısıtmak yakıt tüketimini artırır. Motoru çalıştırıp hemen yola çıktığınızda yaptığınız birinci kilometre sonunda otomobilin yaktığı yakıt üç dakika rölantide çalışarak yaktığı kadardır.
Yapılan bir teste göre 1.6 litrelik motor taşıyan kompakt sınıftaki bir otomobil 0 (sıfır) derece hava sıcaklığında marşa basıldığı andan 10’uncu kilometrenin sonuna kadar yaklaşık 4 litre yakıt tüketiyor. Motor normal çalışma sıcaklığına dört kilometre yol katedildikten sonra ulaşıyor ve tüketim fabrika verilerine yakın hale geliyor. Bu nedenle özellikle soğuk havalarda kısa mesafelerde otomobil kullanmak yerine yürümeyi tercih edin.

Doğru viteste ilerleyin!
Birinci vites otomobile hareket vermek için tasarlanmıştır. Uzun süre bu viteste gidilirse yakıt tüketimi anormal miktara yükselir. Vites değiştirirken motorun üst devirlere çıkarmaktan kaçının. Her motorun maksimum devir sayısı ve en verimli çalıştığı devir aralığı vardır. Bu devir otomobilden otomobile değiştiği için teknik verilerine bakarak ya da servislere danışılarak öğrenilebilir. Teknik verilerde "maksimum tork" adı altında görülen değer genellikle motorun en verimli çalıştığı ve az yakıt tükettiği devirdir. Otomobilden otomobile değişmekle birlikte genellikle 2000-4500 d/d aralığında olan maksimum tork devrinde kalacak biçimde vitesler değiştirildiğinde yakıt tüketimi önemli ölçüde azalacaktır.
Ancak hiç bir zaman fabrika verisi olarak açıklanan yakıt tüketimine ulaşmayı hayal etmeyin. Çünkü bu veriler 90 km/s hızda, rüzgarsız ortamlarda tespit edilen verilerdir.
Otomobili yol ve trafik koşullarına uygun kullanın. Ne kadar kararlı ve sakin otomobil kullanırsanız o kadar az benzin tüketirsiniz ve otomobiliniz de o kadar az yıpranır. Otomobili akan trafiğin hızına uygun kullanın. Aksi kullanım sürücünün ani frenaj ve ani hızlanmalara ihtiyaç duymasından ötürü yakıt tüketimini artırır. Önünüzdeki araçla yeterli takip mesafesi bırakın. Sık sık şerit ve hız değiştirmekten kaçının. Yavaşlamak gerektiğinde, örneğin kırmızı ışığa yaklaşırken hızı koruyup ani frenle durmak yerine ayağınızı gazdan çekerek otomobili motor kompresyonuyla yavaşlatıp hafif frenle durmak yüzde 15-20 oranında daha az benzin tüketmenizi sağlar.

Otomobilinizi hafifletin
Otomobilinizin üzerine monte ettiğiniz eşya yüklü portbagaj 100 km mesafede 2 litre, boş portbagajsa otomobilin aerodinamik yapısını olumsuz etkileyeceğinden yakıt tüketimini ortalama 0.5 litre artırır. Hız büyüdükçe hava direnci o oranda artacağı için portbagaj kullanıldığında yavaş gitmek göreceli olarak yakıt tasarrufu sağlayabilir. Otomobile fazladan takılan aynalar, süsler, o otomobil için özel olarak üretilmemiş spoylerler ve benzeri hava tutucu herşey aracın aerodinamik yapısını etkileyerek yakıt tüketimini artırır. Açık camlarla yolculuk yapmaksa neredeyse otomobilin iç mekanının bir paraşüt görevi görmesine sebep olur. Açık camlar şehir içi ya da şehir dışı yolculuklarda yakıt tüketimini 100 km'de en az 0.3 litre artırır; ancak camları kapatıp, varsa klimayı açmak da çözüm değildir; çünkü klima havanın sıcaklığına ve kullanılan kapasiteye göre yakıt tüketiminin 0.5-1 litre arasında artmasına neden olur. Unutmadan otomobilinde gereksiz yük bulundurmayın. Otomobilde bulunan her türlü ağırlık yakıt tüketimini olumsuz yönde etkiler. Tüketim artışı motor gücü düşük olan araçlarda daha belirginleşir. Standart bir otomobilde her 100 kg fazlalık için 100 km'de 1 litre tüketim hesaplanabilir. Bu nedenle otomobilde taşınan gereksiz eşyaları boşaltmakta yarar var.

10 ipucu
1- Aşırı hız yapmayın, yüksek devirlerde otomobil kullanmayın.
2- Ani kalkıştan ve frenden kaçının.
3- Yokuş aşağı inerken gazdan ayağınız çekin; vitesi boş atmayın, kontağı kapatmayın
4- Fazla ağırlıklardan kurtulun.
5- Aerodinamik yapıyı bozan eklentileri sökün.
6- Hava filtresini sık sık değiştirin.
7- Lastiklerinizi sık sık kontrol edin, hava basınçlarını fabrika verilerinde tutun.
8- Hız sabitleme sistemini sadece düz yollarda kullanın.
9- Uzun süre hareketsiz duracaksanız motoru kapatın, rölantide çalıştırmayın
10- Yaz aylarında klimayı ihtiyaç duydukça kullanın. Yolculuk        esnasında              
DİZEL ARAÇLARDA YAKITTASARRUFU:              Zaten dünyanın en pahalı akaryakıtını kullanan Türkiye'de motorinle benzin arasındaki fiyat farkı %11'e inince geriye tek çare kaldı. Uzmanların daha az 'yakmak' için önerileri var

İlker Pehlivan'nın haberi
Bundan 110 yıl önce bulunmasına rağmen hep benzinliden yavaş gelişen dizel motorlar altın çağını yaşıyor. 10 yıl önce Türkiye'de yüzüne bakılmayan 1999'da payı yüzde1.5 olan dizel araçlar artık satışların yüzde 53'ünü oluşturuyor. Yani satılan her iki araçtan biri dizel.
Ancak bu büyük talep motorinin fiyatının benzinden daha hızlı artmasını da beraberinde getirdi. Motorin fiyatı son beş yıldır dizel araç satışlarının artmasına paralel olarak sürekli yükseldi. Motorinin litresi son bir ayda üst üste zamlanıp 3.10 YTL'ye çıktı. Benzinin litre fiyatı ise 3.42 YTL. Yani aradaki fark yüzde 11'e kadar indi. Bu oran satışlara da hemen yansıdı. Bu yılın ilk çeyreğinde geçen yılı yüzde 53 ile kapatan dizel araç satışları 1 puan düşerek yüzde 52'ye geriledi. Uzmanlar bu durumda dizel araçların benzinliye göre çok da avantajlı olmadığını söylüyor.

Araç da yüzde 20 pahalı
Dizel motorlu araçların yılda 50 bin kilometre yol yapılıyorsa avantaj sağlayabileceğ i belirtiliyor. Uzmanlar, benzinli modellere göre fiyatı yüzde 15-20 oranında daha pahalı olan dizel otomobillerin söz konusu seviyeden az kullanımda, fiyat farkını amorti etmediğini, dolayısıyla ekonomik olmayacakları nı vurguluyor.
Zamma rağmen hâlâ dizel araçlar benzinliye göre yüzde 30 daha az yakıt tüketiyor. Araç sahiplerini asıl zorlayan kısım pompa fiyatlarının yükselmesi. Bu durumda yapılması gereken tek şeyin tasarrufu artıracak önlemler olduğu görülüyor. Uzmanlar dünyanın en pahalı motorin ve benzinini kullananlara bazı önerilerde bulunuyor. Bu kurallara uyarak benzinli ya da dizel araçlarda yakıtın hissedilir şekilde düştüğü yapılan testlerle de gözlendi. İngiliz yakıt rekortmeni Taylor çifti ve Peugeot uzmanlarının ekonomik sürüş için önerileri şöyle:

Agresif kullanmayın
Agresif sürüşte, ölçülü sürüşle karşılaştırıldığında üç kata kadar daha fazla yakıt kullanılıyor. Özellikle şehir trafiğinde çok sert gaz ya da frenden sakının.

Yüksek viteslerde kullanın
Vites ne kadar yüksek olursa motor hızı da o kadar düşük olur. Bu, yakıt verimliliğini artırabilir. Otomatik vitesli araçlar, araba yeterli hızlanmayı gerçekleştirdiğ i zaman sürücü gaz pedalını hafifçe bırakırsa vitesler arasında daha çabuk geçiş yapar. Araçlarda vites değişimi 2000-2500 civarında olmalı.

Aşırı hız yapmayın
Araç ne kadar hızlı giderse o kadar fazla rüzgar direnciyle karşılaşır. Hız limitinden yalnızca 8 km/saat daha hızlı gitmek, yakıt tüketimini yüzde 23 artırır. Bazı araçlarda 130 km/s hızdaki yakıt tüketimi 80 km/s'ye göre neredeyse iki kat fazladır.

Motorun bakımını yapın
İyi ayar yapılmış bir motor yakıt tasarrufunu yüzde 4'e kadar geliştirebilir. Yağ ve bakım konusunda her zaman üreticinin tavsiyelerini uygulayın.

Lastik basıncı önemli
Doğru şişirilmiş tekerlekler aracın hareketini sağlamak için gereken enerji miktarını da azaltır. 69 milibar değerinin tam altında şişirilmiş bir tekerlek yakıt verimliliğini yüzde 3'e kadar düşürebilir.

Aşırı ağırlık taşımayın
Bir aracın içinde taşınan ekstra her 45 kilogram için yakıt verimliliği yüzde iki oranında düşebilir. Bu nedenle bagajda ve arka koltukta gereksiz eşyalar taşımayın.

Portbagajı kaldırın
Portbagaj ya da tavan çubukları kullanılmıyorsa sökülmeli. Bunlar, aracın aerodinamik etkinliğini olumsuz olarak etkileyerek araçta yüzde 5'e varan oranda yakıt tasarrufunu azaltır.

Boşta çalıştırmayın
Boşta çalıştırma işlemi aracı hiçbir yere götürmez ancak yine de yakıt harcar. Bir kuyrukta beklerken ya da birisini beklerken aracı sürmeniz gereken zamana kadar motoru kapatın.

Klimayı tutumlu kullanın
Klima tesisatı motora ek bir yük getirir ve kullanım sırasında fazladan yakıt kullanır. Ilık günlerde klimayı açmak yerine havalandırmayı kullanın.

Hava filtresini kontrol edin
Tıkanmış bir hava filtresinin değiştirilmesi, motorun korunmasına yardımcı olurken aynı zamanda yakıt tasarrufunu da yüzde 10 değerine kadar artırır.

Hızı dengeli tutun
Tamamen durmaktansa yanan kırmızı ışık yeşile dönene kadar daha erken yavaşlayın ve o hızda devam edin. Ayrıca bir tepenin başlangıç noktasına ulaşmadan önce hızınızı biraz artırın ve ardından motoru daha sert çalıştırmaya gerek kalmadan hızının aracı tepeye çıkarmasına izin verin.

Yokuştan boşta inmeyin
Yokuş yeterince dikse, gaz vermeden viteste inmek motora giden yakıtın tamamen kesilmesini sağlar. Motor, çalışması için yakıt gerekmediğini algılayarak yakıtı tamamen keser ve bu sayede eğime bağlı olarak sıfır yakıt tüketimiyle inmek mümkün olabilir. Araç boştayken daha çok yakıt tüketir.
Peugeot 308 HDi otomatik yakıt rekoru kırdı
Peugeot'nun 5 ileri manuel ve yeni 6 ileri otomatik şanzımanına sahip iki 308 1.6 HDi 110 hp modeli, ortalama 3.5 litre/100 km civarında tüketimle İstanbul'dan Antalya'ya gidip döndü.
Geçen yıl Antalya'ya ortalama 3.68 litre/100 km tüketimle gidip gelen 110 beygir gücündeki 1.6 litre HDi motora sahip 407'den sonra Peugeot, bu yıl aynı testi yine Türkiye Otomobil Federasyonu gözetiminde 308 modelinin iki ayrı şanzıman seçeneğiyle gerçekleştirdi. Teste katılan araçlardan birincisi, yeni 308'in Türkiye lansmanından beri satışta olan manuel şanzımanlı 1.6 HDi 110 beygirlik modeliydi.
İkinci model ise Türkiye'de ilk kez satışa sunulacak olan 1.6 Hdi Auto6R olarak adlandırılan yeni 6 ileri otomatik şanzımanlı modeldi.

Manuelden daha az yaktı
Klasik otomatik vitesli araçlar genelde daha çok yakıt tüketirler ve performansları biraz daha düşüktür. Peugeot bu yeni vites kutusunun gerçek koşullarda manuel şanzımana sahip bir araç kadar tükettiğini kanıtlamak için bu yeni versiyonu manuel şanzımana sahip aynı motorlu bir başka versiyonla birlikte test etti. İki araç 1393 km'lik yol boyunca arka arkaya gittiler.
1393 kilometrelik bu testte manuel şanzımanlı 308 1.6 HDi, 100 kilometrede ortalama 3.59 litre motorin tüketerek başarılı bir sonuç elde etti. 6 ileri vitesli otomatik şanzımana sahip 1.6 HDi Auto6R ise aynı yolda aynı koşullarda daha da düşük bir yakıt tüketimi elde etti ve 100 kilometrede ortalama sadece 3.45 litre motorin yaktı. Bu iki modelin de resmi testlere göre şehir dışındaki yakıt tüketimi 4.1 litre. Her iki aracın deposu da 60 litre kapasiteli. Manuel 308 yol boyunca 50.11, otomotik vites ise 48.16 litre yaktı. 110 beygirlik HDi turbodizel motora sahip yeni 308 Auto6R modeli 39 bin 270 YTL anahtar teslimi fiyattan satılıyor.
         YAKIT TASARRUF CİHAZI
Genel olarak yakıt borusu üzerine monte tasarruf cihazları avantajları şu şekilde anlatılır;edilen yakıt 

Yakıttaki hidrokarbonlar birbirlerine yakın moleküler gruplar oluşturur. Bunların içine yeterince oksijen girmez.

Bu da tam olarak yanmayı sağlamaz ve egzozdan çiğ olarak yanmadan dışarı atılır.

Tasarruf cihazı yakıt borusuna monte edildiğinden, borudan geçen hidrokarbon, çok yüksek manyetik alanı sayesinde parçalara ayırır ve içine daha çok oksijen girmesini sağlar. Bu sayede yanma işlemi en yüksek enerjiye ulaşır ve yakıtın tamamına yakınının yanmasını sağlar.

Buradan sonra yazacaklarım kişisel fikirlerim yönlendirici olarak değilde sadece bilgi amaçlı olarak görülmesini temenni ederim.

Öncelikli olarak aracın orjinalliğinin bozulmasına her zaman karşıyım. Bahsedilen cihazların çalışma mantığı ve anlatılanlar ne kadarda doğru gibi gözükse de
ortalama 50 ile 100 $ arasında satılan bu cihazlarla ekonomin sağlanağına inanmıyorum. Maddi yönden bakacak olursam günümüzde kompakt segment'teki aracların bir çoğu ortalama performans ve yakıt tüketimi sağlarlar, araç geliştirme ve yeni teknolojilere milyarca dolar yatırım yapan üreticiler bu kadar ucuz bir sistemi neden kullanmıyorlar. Eğer yararlı bir sistem olsa ve x bir firma bu sistemi kullansa diğerlerine bariz bir üstünlük sağlamaz mı ?
Genellikle araçlar iyi ekonomiyi sağlayacak şekilde üretilir, performans isteyenler için ise araçların spor versiyonları sunulur. Bir not olarak daha önce bu sistemi bilgisayar destekli olarak denediğimide belirtmek isterim. Yakıt tasarrufunun araç kullanma şeklimizlede bağlantılı olduğunu unutmayın...



İşinize, ailedeki fert sayısına uygun tipte otomobil tercih edin.
İlk kalkışta gaza gereksiz biçimde yüklenmeyin.
Akaryakıt aldığınız yeri çok değiştirmeyin, farklı akaryakıt tüketimi etkiler.
Aracın en verimli olduğu devir aralığını öğrenip, o devirlerde kullanın.
Vites geçişlerini de bu devir aralığında yapın.
Maksimum tork değeri en verimli devirdir.
Ara hızlanmalarda gaza çok yüklenmeyin.
Özellikle tatillere giderken uzun yolda 90–120 aralığında seyredin.
Bu aralık genellikle tüm benzinli otomobillerin en verimli yakıt tüketim aralığıdır.
Radara yakalanmasanız da 120’nin üzerindeki hızlarda tüketim katlanarak artar; Örneğin bir otomobil 100 km. yolda 120 km. hızla giderse 8 lt, 170 km. hızla giderse 14–15 lt. benzin tüketir.
Otomobilde gereksiz ağırlıklar bulundurmayın.
Aracın pencereleri açıkken artan rüzgar direnci yakıt tüketimini artırır.
Havası kontrol edilmiş lastik, zamanında yapılan bakımlarda tüketimin artmasını engelliyor.
Motoru rölantide çok çalıştırmayın.
Motor soğukken benzin tüketiminin yüksek olduğunu unutmayın.
Port bağajların yakıt tüketimini arttırdığını unutmayın.
Ön düzen ayarlarını ortalama 10.000 km. de bir yaptırın
Aracınızın aerodinamik yapısını bozacak aksesuarlardan kaçınınız.

Saygılar
HIGH POWER KALİTE POLİTİKASI
Kalite yönetim sistemimizi ISO 9001 :2000 standardına uygun olarak sürekli geliştirmek.

Müşterilerimizin ihtiyaç ve beklentilerini en üst düzeyde karşılamak ve müşteri memnuniyetini sürekli arttırmak.

Kurumsallığımızı ve markamızın güvenirliğini sürekli kılmak ve bu sayede sektörümüzde lider konuma ulaşmak.

Yurt içinde ve yurt dışında müşteri memnuniyetinden ve kaliteden ödün vermemek,

Markamızı yurt içinde ve yurt dışında tanıtmak,

Ürünlerimizin kullanımını ülke çapında yaygın hale getirmek.Bu sayede yurt dışına olan yakıt bağımlılığımızı azaltarak ülkemiz ekonomisine katkıda bulunmak.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ LABORATUARI
24.06.2009
Raporun tamamı için --»
Middle East Technical University Mechanical Engineering Labratory
24.06.2009
Click for the complete report --»
Tüv Rheinland Deney Raporu Onayı
Belge için --»
Uluslararası Marka Tescili
Belge için -->>
Orta Doğu Teknik Üniversitesi MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ MOTOR LABORATUARI 20.11.2006 
Raporun tamamı için --»
Orta Doğu Teknik Üniversitesi MAKİNA MÜHENDİSLİĞİ MOTOR LABORATUARI 28.06.2004
Raporun tamamı için --»
Türk Patent Enstitüsü FAYDALI MODEL PATENTİ 2004/01870
Patent için --»
Türk Patent Enstitüsü ENDÜSTRİYEL TASARIM TESCİL BELGESİ 2004/03502
Belge için --»
Türk Patent Enstitüsü MARKA TESCİL BELGESİ 2005/00894
Belge için --»
T.C. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı onaylı GARANTİ BELGESİ 
Belge için --»
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More